SUBMISSIONS

SUBMISSION DETAIL

Fatih US
 


Keywords:



MÝMARLIK - SÝNEMA – RESÝM ETKÝLEÞÝMÝNDE “YARATICILIK”: ASLA GÖZLERÝNÝ KAÇIRMA / WERK OHNE AUTOR / NEVER LOOK AWAY
 
Mimarlýk, resim, müzik, sinema gibi birçok sanat dalý ile etkileþim içerisindedir. Kimi zaman mimarlýk bu sanat dallarýný etkilerken kimi zaman da mimarlýk bu alanlardan beslenmektedir. Son yýllarda görüntü teknolojilerin ön planda geçmesi ile birlikte mimarlýk özellikle sinema ve resim sanatý ile yoðun bir etkileþim içine girmiþtir. Mimarlýðýn sinema ve resim ile iliþkisi genellikle mekân odaklý olmasýna karþýn üçünün birleþtiren en önemli noktalardan bir diðeri ise “yaratýcýlýk” kavramýdýr. Bu çalýþmada ise güçlü bir hikâye anlatým diline sahip sinema, seçilen konunun anlatýmý için bir ortam olarak düþünülmekte, resim sanatý ise yaratýcýlýk sürecinin anlaþýlmasý ve mimariye ilham kaynaðý olmasý baðlamýnda ele alýnmaktadýr. Çalýþmanýn baþlangýcýnda bilimsel ve sanatsal açýdan yaratýcýlýk kavramý ele alýnmakta, sonrasýnda mimarlýðýn sinema ve resim iliþkisi ortam ve yaratýcýlýk baðlamýnda araþtýrýlmakta, daha sonra da sinemanýn resimdeki “yaratýcýlýk” kavramýný ele alýnýþ biçimi, yönetmenliðini Florian Henckel von Donnersmarck’ýn yaptýðý “Asla Gözlerini Kaçýrma / Werk ohne Autor / Never Look Away” filmi üzerinden incelenerek resim sanatýndaki yaratýcýlýðýn mimari ile benzerlikleri tespit edilmektedir. Bu film okumasý yapýlýrken baþ karakter olan ressam Kurt Barnert’ýn sanatsal yolcuðu ve yaratýcýlýk sürecindeki önemli sahneleri ve diyaloglarý anlatýlmaktadýr. Ýnceleme sonunda izlenen film baðlamýnda resimde yaratýcýlýða etki eden en önemli unsurlarýn “doða”, “anlam”, “özgünlük/birey” ve “gerçeklik” kavramlarýnýn olduðu saptanmýþ, bu kavramlarýn mimari tasarýmdaki yansýmalarý tartýþýlmýþtýr. Çalýþmada ayrýca, sanatýn ve dolayýsýyla mimarinin, insaný iyileþtirici gücünün de olabileceði tespit edilmiþtir.

Anahtar Kelimeler: mimarlýk, sinema, resim, yaratýcýlýk, etkileþim