SUBMISSIONS

SUBMISSION DETAIL

Yaðmur AYDEMÝR, Seniye Banu GARÝP
 


Keywords:



KENTSEL YÜRÜME DENEYÝMÝNÝN BÝR PARÇASI OLARAK SERGÝ MEKANLARI: ÝSTANBUL ÝÇÝN MEKAN TABANLI BÝR MOBÝL UYGULAMA ÖNERÝSÝ
 
Günümüz kentlerinde hýz, zamansýzlýk, uzaklýk ve kentin yoðunluðu gibi etkenler nedeniyle kentliler günlük rutin içerisinde bir noktadan baþka bir noktaya hareket ederken çevreyi izlemek, durup bakmak ve farkýna varmak için olanak bulamamaktadýr. Kentlinin günlük rutininde kentte yalnýzca belli alanlarda gerçekleþen yürüme eylemi, yürüme deneyimi ve gezinme aktivitesinden uzak; yalnýzca amaç doðrultusunda gerçekleþtirilen fiziksel bir hareketlilikle sýnýrlý kalmaktadýr. Bir kentsel deneyim olarak yürüme kentli ile kent arasýnda iliþkiyi güçlendirme, kente ait kültürel mirasý tanýtma ve kentin turizm geliþmiþliðini arttýrma açýsýndan önem taþýmaktadýr. Günümüzde gezinme aktivitesi dijitalleþmektedir, kentli yürüme eylemini gerçekleþtirirken fiziki çevresini deneyimlemek yerine mobil cihazlar aracýlýðýyla sanal deneyimler elde etmektedir. Bununla birlikte 21. yüzyýlda teknolojik geliþmelerin ve Covid-19 pandemisinin hýzlandýrdýðý dijitalleþme birçok alanda yaþanmaktadýr. Dijitalleþmenin etkilediði mekanlar arasýnda sergi ve sergileme mekanlarý ile müzeler yer almaktadýr. Dijital arayüzler ile yalnýzca fiziki iç mekanlarla sýnýrlý kalmayan günümüz sergileme mekanlarý, merak odalarý veya beyaz küp galeri mekanlarýnýn ötesindedir. Covid-19 pandemisinin bir diðer etkisi kentlileri kentsel açýk kamusal mekanlara yönlendirmesidir. Kentlilerin yeni alýþkanlýklarý ve yaþanan dijitalleþme, kentsel açýk kamusal mekanlarda ve sergi mekanlarýnda yeni potansiyeller ortaya koymaktadýr. Çalýþma kapsamýnda kentsel açýk kamusal mekanlar ve sergileme mekanlarý arakesitinde, kent içi yürüme deneyiminin bir parçasý olarak fiziki mekan ve sanal arayüzler ele alýnmýþtýr. Bu baðlamda Ýstanbul için mekan tabanlý bir mobil uygulama önerisi geliþtirilmiþtir. Bu bildiri ÝTÜ Lisansüstü Eðitim Enstitüsü Ýç Mimari Tasarým Uluslararasý Yüksek Lisans Programý kapsamýnda hazýrlanan kentsel açýk kamusal mekanlarda sergileme mekanlarý, yürüme deneyimi ve mobil uygulama tasarýmý arakesitindeki tez çalýþmasýndan üretilmiþtir. (Bu çalýþma birinci sýrada yer alan yazarýn Kentsel Yürüme Deneyiminin Bir Parçasý Olarak Sergi Mekanlarý: Ýstanbul Ýçin Mekan Tabanlý Bir Mobil Uygulama Önerisi tezinden üretilmiþtir).

Anahtar Kelimeler: Kentsel Ýç Mekan, Açýk Kamusal Mekan, Yürüme Deneyimi, Sergileme Mekanlarý, Sanal Gerçeklik