SUBMISSIONS

SUBMISSION DETAIL

Beyza GENOVA, Sevda ATAK
 


Keywords:



TÜRK BAROK MÝMARÝSÝNDEN BÝR NURUOSMANÝYE CAMÝ ÖRNEÐÝ
 
Öz: Nuruosmaniye Cami, Osmanlý mimarisinde XVIII. yüzyýl barok üslubun yoðun olarak görüldüðü önemli eserlerden birisidir. Yapý süsleme ve mimari özellikleri ile kendinden önce inþa edilmiþ diðer camilerden ayrýlmaktadýr. Caminin göze çarpan önemli özelliklerinden birisi de polygonal (oval) formda tasarlanmýþ avlusudur. Batý etkili avlu, Avrupa barok sanatýyla iliþkilendirilmiþtir. Tamamý mermerden yapýlmýþ caminin zengin süslemesinde yer alan istiridye kabuðu, dalgalý yay kemerler, akant yapraklarý, madalyonlar ve benzeri bir çok motif barok üslubun yerel yorumla birleþmiþ en özgün halini sunmaktadýr. Ancak; istiridye kabuðu,vazo gibi bazi motiflere daha önceki dönemlerde de rastlanýlmýþtýr. Divriði Þifahanesi, Kýrþehir Aþýk Paþa Türbesi gibi yapýlar istiridye kabuðu motiflerinin görüldügü bazý örneklerdendir. Temelde geleneksel formlara baðlý kalarak inþa edilmiþ olmasýna raðmen, yapý, batýlý süslemelerin etkisine bürünmüþtür. Bu çalýþma Avrupa sanatýndan gelen batýlý özelliklerin Nuruosmaniye Camisi’ne nasýl yansýdýðýnýn bir incelemesidir. Böylelikle batýlý unsurlarýn dini bir yapýnýn süslemesinde ve tasarýmýnda nasýl þekil aldýðý araþtýrýlmýþtýr. Sonuç olarak; Osmanlý dini mimarisinde bu yapý ile hayat bulan barok etkileri, hiç kuþkusuz Nuru osmaniye Camisi’nden sonra inþa edilen Laleli Cami, Ayazma Cami, Beylerbeyi Camisi gibi sultan yapýlarýnýn daha anlaþýlmasýna da zemin hazýrlamýþ olmalýdýr. Anahtar Kelimler: Nuruosmaniye Cami, Barok, Türk Barok Üslubu, Osmanlý, Batýlaþma Dönemi

Anahtar Kelimeler: Anahtar Kelimler: Nuruosmaniye Cami, Barok, Türk Barok Üslubu, Osmanlý, Batýlaþma Dönemi