Dijitalleþme olarak isimlendirilen Endüstri 4.0 süreci ile birlikte tasarým disiplinin hem fiziksel hem de sanal dünyada etkinliðini artýrdýðý görülmektedir. Özellikle dijital görsel kültür ile teknoloji referanslý görsel iletiþim süreçlerin insanýn iþ ve sosyal hayatýna çok daha fazla noktadan temas ettiði tespit edilmektedir. Mimarlýk gibi tasarýmýn tüm bileþenlerinin etkin kullanýldýðý disiplinlerde, sunum, pazarlama ve dijital etkileþim gibi görsel iletiþim süreçlerinde kullanýlan teknik ve yöntemlerde de yeni yaklaþým ve modeller denenmektedir. Bu minvalde mimarlýk alanýnýn en önemli süreçlerinden olan mimari sunum aþamasýnýn günümüzde daha verimli bir þekil gerçekleþtirilebilmesi için Tasarým Odaklý Düþünme metodolojisinden yararlanýlabilir. Metot da; Empati, Tanýmlama, Fikir Üretme, Prototip ve Test Etme olarak isimlendirilen modüller mevcuttur. Bu açýdan metot mimari sunum sürecinin daha verimli geçmesi, özellikle projenin hedef kitleye daha etkili ve çok yönlü bir þekilde sunulmasýnda çözüm üretebilir.
Bu çalýþmada Tasarým Odaklý Düþünme metodolojisinin mimari sunum sürecine nasýl entegre edileceði ortaya konulmaya çalýþýlmýþtýr. Çalýþma betimsel bir çalýþma olup, nitel verilere dayanýlarak hazýrlanmýþtýr. Tasarým Odaklý Düþünme metodunun özellikle mimari sunum tasarýmýnda ve kurgulanmasýnda hangi baþlýklarda sürece katký saðlayacaðý belirtilmeye çalýþýlmýþtýr. Günümüzde Tasarým Odaklý Düþünme metodu; pazarlama, ürün ve hizmet geliþtirme, marka ve kurum yönetimi, dijital medya ve reklamcýlýk gibi farklý disiplinlerin görsel iletiþim süreçlerinde kullanýldýðý için, çalýþmanýn özellikle mimarlýk alanýnýn literatürüne de katký saðlamasý beklenmektedir.
Anahtar Kelimeler: Mimari Sunum Tasarýmý, Tasarým Odaklý Düþünme Metodolojisi, Görsel Ýletiþim Tasarýmý
|