SUBMISSIONS

SUBMISSION DETAIL

Dilek TOLUYAÐ
 


Keywords:



PLASTÝK SANATLARDA ADEM-HAVVA VE ÝLK GÜNAH MÝTÝNÝN YORUMLANMASI
 
Tanrý’yý dinlemeyip yasak elmayý yiyerek ölümsüzken ölümlü olan Adem ve Havva’nýn ‘‘ilk günah miti’’ tek tanrý inancýna sahip bütün dinlerin ortak konusu olarak büyük bir öneme sahiptir. Ýlk insan çiftinin ilk günahý iþlemesi yeni bir dönemin baþlangýcý olmuþ ve Adem ve Havva Tanrý tarafýndan cennetten kovularak dünyada yaþamalarý için cezalandýrýlmýþlardýr. Dünya tarihinde ilk çiftin yaratýlýþý, cennetteki durumlarý ve yýlanla olan öyküsü Kutsal Kitaplarda anlatýlmýþ ve insanoðlunun geçmiþine ýþýk tutmuþtur. Dinsel içerikli resimlerin Hýristiyanlýðýn resmi bir din olarak kabul edilmeden önce M.S, 3. Yüzyýlda yer altý mezarlarý olan katakomplarda baþladýðý bilinmektedir. Ýnsanlarýn okuma yazma bilmemeleri nedeniyle din propagandasýnda görsel dilin kullanýlarak Hýristiyanlýk din resimlerle ifade edilmeye çalýþýlmýþtýr. Bu resimlerde özellikle Adem ve Havva, yaratýlýþ, ilk günah ve cennetten kovulma sahnelerine yer verildiði görülmektedir. Ýnsanlýðýn geçmiþinin bu önemli hikayesi, sanatta da kendine yer bulmuþtur. Geçmiþten günümüze kadar olan sürece bakýldýðýnda, sanatçýlar, Adem-Havva ve ilk günah mitini, hikayenin kurgusunu fazla deðiþtirmeden her dönemde kendi üslup anlayýþlarýna göre defalarca yorumlamýþlardýr. Bu makalede, Adem-Havva ve ilk günah tasvirlerinin sanat eserlerine biçimsel olarak nasýl yansýdýðý araþtýrmanýn odak noktasý olmuþtur. Ayrýca makalede, farklý disiplinlere ait eserlerde kullanýlan hayvan, aðaç ve renk gibi birtakým sembol ve imgelerin incelenerek plastik analizleri yapýlmýþtýr. Bu çalýþmanýn, plastik sanatlar alanýnda yapýlacak olan araþtýrmalara yeni bir kaynak oluþturmasý açýsýndan katký saðlamasý düþünülmektedir.

Anahtar Kelimeler: Ýlk Günah, Adem, Havva, Lilith, Sanat