Görsel iletiþim tasarýmý sýnýrlarý her gün geniþleyerek ve deðiþerek ilerlemekte ve yeni iletiþim araçlarý çevremizi sarmaktadýr. Bu yeni araçlarýn baþýnda görsel efekt tasarýmý alaný kuþkusuz farklý bir yer teþkil etmektedir. Görsel efekt terimi, sanat ve tasarým alanlarýyla bilim ve teknolojiyi birleþtiren bir yöntem olarak bilinmektedir. Günümüzde ise dijital görsel efekt tasarýmý ve animasyonu olarak tanýmlanan bu yeni uygulama yöntemi sayesinde daha önceleri tasarlanmasý ve kurgulanmasý imkansýz olan fantastik ve kurgusal sahneler yaratýcý çalýþmalar ile ortaya çýkmaktadýr. Özellikle sinema da bilim kurgu film türlerinde karþýmýza çýkan görsel efekt, sanal gerçeklik ile oluþturulan mekanlarýn, ileri teknoloji-tekniklerin ve gerçeküstü mekanlarýn var olabilmesi bakýmýndan mimarlýk ile farklý bir etkileþim içerisindedir. Bu baðlamda çalýþmanýn örneklem alaný olarak Steve Ditko tarafýndan 1963 yýlýnda çizgi roman karakteri olarak ortaya çýkan fakat istenilen ilgiyi burada deðil, çekildiði görsel efekt ve ileri teknikler sayesinde sinemada bulan Doctor Strange filmi seçilmiþtir. Doctor Strange filminin seçilmesindeki ana sebepler, hayal edilenin filme aktarýlmasý ile bilgisayar ortamýnda oluþturulan görsel efektlerin filme sürrealist bir etki katmasý, gerçek mekânlarýn deformasyonu ile ortaya çýkan fantastik mekânlarýn filmin ana karakteri haline gelmesi ve mimari bakýmýndan farklý bir gelecek öngörüyor olmasýdýr. Bu baðlamda Doctor Strange filminde görsel efekt kullanýmýyla kurgulanan alternatif gerçeklik biçimleri film kareleri üzerinden okunarak açýklanacaktýr.
Anahtar Kelimeler: Görsel Efekt, Doctor Strange, Sinema ve Gerçeklik, Sanal Mekân
|