SUBMISSIONS

SUBMISSION DETAIL

Hayriye Ezgi METHÝBAY, Aydýn ÞIK
 


Keywords:



PRATÝK ENDÜSTRÝYEL TASARIM UYGULAMALARINDAKÝ DÝJÝTAL MAKÝNE EKRANLARINDA TAKLÝT NESNE VEYA DÜZ TASARIM KULLANIMI KARAR YÖNERGELERÝ
 
Endüstride, dijital makine ekranlarý insan-makine etkileþiminin önemli bir parçasý haline gelmiþtir. Bu ekranlardan yararlanmak amacýyla, kullanýcýlarýn büyük miktarda (sýkça karmaþýk olan veriyi donanýma hýzlý ve kolay bir þekilde aktarmalarýný saðlamak için Grafik Kullanýcý Arayüzü (GKA) programlarý geliþtirilmektedir. Güçlü ve sezgisel ekran arayüzleri elde etmek için tasarýmcýlar kendi avantaj ve dezavantajlarýna sahip farklý tasarým prensiplerini denemektedirler. En popüler tasarým prensiplerinden ikisi “taklit nesne” ve “düz tasarým” olarak öne çýkmaktadýr. Taklit nesne tasarýmýný benimseyen bir tasarýmcý, program ile etkileþimi daha sezgisel bir yoldan saðlamak için gerçek hayattaki nesnelere benzeyen nesnelerin kullanýcý taklitlerini sunmaya çalýþýr. Öte yandan, düz tasarým fikri taklit kavramýný gereksiz görür ve bu nedenle, çok yönlülük ve saðlamlýk veren bir tasarýmýn sadeliðini ve materyalizmini özümser. Yýllar içerisinde, eðilim taklit nesne tasarýmýný daha fazla kullaným yönünde olmuþtur, ancak son konjonktürde popülerlik, özellikle kiþisel bilgisayar ve akýllý telefon arayüzlerinde düz tasarýma kaymaya baþlamýþtýr. Ancak, daha karmaþýk makineler geliþtirildikçe ve iþlevselliklerinin öðrenilmesi ve kullanýlmasý zorlaþtýðýndan, daha sezgisel bir tasarýmýn zorunlu hale geldiði görülür. Bu gibi durumlarda, basit þekiller ve renkleri kullanmak zorlaþýr. Böylece taklit nesne tasarýmý, özellikle belirli cihazlarýn kullanýcý arayüzlerinde popülerlik kazanmaktadýr. Bu çalýþmanýn amacý, tasarýmcýya hangi tasarým prensibinin hangi tür dijital makine ekraný için daha iyi olacaðýný seçmesine yardýmcý olacak bir karar yönergesi saðlamaktýr.

Anahtar Kelimeler: Grafik Kullanýcý Arayüzü, Taklit Nesne Tasarýmý, Düz Tasarým, Dijital Ekranlar